TRADISI RUWATAN INDRAMAYU
Ruwat iku basa ngrawat, supaya keparingan selamet rahayu lahir batin dunya akherat. Masyarakat Dermayu sebagian ngeyakini sapa-sapa kenang sukerta iku bakal kenang pangane Bathara Kala, kang bisa gawe apes ning kauripan. miturut alam pakeliran Bathara Kala itu yuga nipun Bathara Guru, duk dingine agelar Sang Kama Salah. Kama saged dipun pertelani wiji gesang utawi bakaleng ngurip menusa, krana Kama Salah mangka ing benjang uripe gawe kisruh reruwed jagat pewayangan. Kala saged ugi den arani waktu, Sang Kala boten saged kabasmi amung kita kedah titen eling lan waspada supaya bisaha bebas saking masalah kang ambelenggu ning urip. Sapa bisa lan ngerti sastra utawi mantra kang tinulis ana ning batuk, tutuk, dada, lan gigire Sang Bathara Kala mangka bisa bebas saking basa sukerta kang kepanjing dados pangane Sang Bathara Kala. Ing ngandhap puniki kawula salin, saking pakem pagelaran ringgit wetanan [Ki Dalang Mantep Sudharsono]. Sumangga dipun oceki sesarengan menawi mawon katah mufangat ipun. Mbok bilih wonten kesalahan, nyuwun gunging pangapunten den jembar ing pangampurane, sarta mangga keparing kersa nambah-nambai kaweruh supaya dadia jangkep lan mufangat.
Kaping sanunggal tulisan kang ana ing batukeng Bathara Kala kena kasebutaken mantra purwaneng dumadi. Kaping kalih tulisan kang wonten ning tutuk kasebut mantra tinekak utawi telak, kaping tiga tulisan kang ana ning dada kasebut Rajah Kala Cakra, lan kaping sekawan tulisan kang wonten ning gigir kasebut Carakan Sungsang.
Auum Awignam Hastu Nama Sidam
Sang Kala luméréng sangkaning lara
Wisnu kena ing lara, lungguh ana ing otot lan amperu
Kang lara mulya, mulya déning Bathara Brama.
Brama kena ing lara, lungguh ing daging lan ing getih
Kang lara mulya, mulya déning Bathara Guru
Bathara Guru kena ing lara, lungguh ing tutuk, turuné malumah lan saranduné ngawak Kang lara mulya, mulya déning Sanghyang Wenang
Sanghyang Wenang tan kena ing lara
Maring Sanghyang Tunggal
Kumpul panunggaléng rasa
Rasa tunggal lan jati, jati tunggal rasa, jati mulya
Mulya saking Maha Kawasa
Auum Awignam Hastu Nama Sidam
Tulisan ning batuk Bathara Kala,
kasebut mantra purwaning dumadi
Hong prayoga nira Sang Akasa lan
Bathari Pratiwi
Mijil yoga nira sang agilang-gilang ing siti
Binuwang anéng
samudra kumambang alémbak-lémbak
Ana daging dudu daging ana getih dudu getih
Aranmu Sang Kemalé Kama Salah
Akhiré sakilamaya kadya manik
Sang mustika agya
murub ing ngarap-arap
Nekakaken prabawa ketug lindu lan prahara
Lisus gung
ngaliweran
Geter pater tanpantara murub
Ingkang kalaludra sang anéng triloka
Nguniwéh kang padma kalacakra
Sangking Sanghyang Jagat Girinata
Awignam
Hastu Purnama Sidhi
Hoom Namuna Ma Swah Hah
Tulisan ning Tutuk Bathara Kala,
kasebut mantra Tinekak / Telak
Sang Kala luméréng sangkaning lara
Wisnu kena ing lara, lungguh ana ing otot lan amperu
Kang lara mulya, mulya déning Bathara Brama.
Brama kena ing lara, lungguh ing daging lan ing getih
Kang lara mulya, mulya déning Bathara Guru
Bathara Guru kena ing lara, lungguh ing tutuk, turuné malumah lan saranduné ngawak Kang lara mulya, mulya déning Sanghyang Wenang
Sanghyang Wenang tan kena ing lara
Maring Sanghyang Tunggal
Kumpul panunggaléng rasa
Rasa tunggal lan jati, jati tunggal rasa, jati mulya
Mulya saking Maha Kawasa
Auum Awignam Hastu Nama Sidam
Kaping tiga tulisan ning Dada Bathara Kala, kasebut
Rajah Kala Cakra. Tulisan wolu nembelas samaknané.
Auum awignam Hastu nama sidam
1.
Yamaraja
- Jaramaya
2.
Yamarani
- Niramaya
3.
Yasilapa
- Palasiya
4.
Yamidoro
- Rodomiya
5.
Yamidosa
- Sadomiya
6.
Yadayuda
- Dayudaya
7.
Yasiyaca
– Cayasiya
8.
Yasihama - Mahasiya
Werdiné ;
1.
Héh
pangrencana pada maria, sing sapa arep tumindak ala aja tumeka.
2.
Héh
kang anekani ilanga kaluwihan nira, sing sapa katemu marang ingsun mesti
kaungkulan.
3.
Héh
kang marahi luwih amarekna, sing sapa bakal gawé gelo malah gawéa lega.
4.
Héh
kang gawé mlarat, anyugihna, sapa sing niat gawe tuna malah ngrejekinana.
5.
Héh
kang nyikara maria nangsaya, sapa sing niat arep gendak cikara malah gawéa beja.
6.
Héh
kang amerangi laruta kekuatan nira, sing sapa niat dadi mungsuh, ilanga kasektén
nira.
7.
Héh
kang para cidra pada kogel welasa, sing sapa arep cidra aja téga tuwuha welasé.
8.
Héh
kang dadi hama padha nyingkira balika ing asalira aja ngrusak lan ngrusuhi.
Kaping sakawan tulisan ning Gigir Bathara Kala,
kasebut Caraka Balik utawi Sungsang, ungelipun katulis ing ngandhap puniki ;
NGATHABAGAMA – NYAJAJADHAPA –
LAWASATADA - KARACANAHA
Basa mau ora bisa ditegesi krana kewalik,
sakudune uniné mangkéné
HANACARAKA
: ana
utusan, sing dikongkon kabéh titah kabéh umat. Sing ngutus gusti Kang
Kawasa. Kon nindakaken kewajibané urip manut kelawan kodrate nalika urip. Yen
dadi déwa, dadia déwa sing becik, yén dadi pamong dadia pamong sing apik. Yén
dadi satriya, nindakna darmanéng kasatriayan.
DATASAWALA : dat
kang ora sawala, dat iku urip. Urip kang ora bisa semaya, yén pinasti
urip ya tetep urip ora bisa mingkuh sarta mbadal dhawuhé kang maha urip.
PADHAJAYANYA : pada
digjayane, urip iku sinandangan napsu papat kang cahyane ireng abang
kuning putih. Werdiné amarah-lowamah-sawiyah-mutmainah. Becike menungsa kudu
bisa milah lan milih, napsu aja diumbar kepara dikendaleni amarga napsu ora
bisa mati yen ora bareng kelawan manungsané
MAGABATHANGA : mo
tegesé sukma, go tegesé rogo, bathanga
tegesé batang. Sukma yén wis oncat saking raga dadi batang tegesé mati
balik maring kang paring urip yaiku gusti kang kuwasa. Ibarat gajah mati
ninggalaken gading, macan mati ninggalaken walulang, manungsa mati ninggalaken
bebudén lan dharma kang becik murakapi marang bebrayan agung.
No comments:
Post a Comment